... Bruno Argenta gives the performance of his 'alegrías' a stylistic dimension that transcends flamenco's ethnic roots and hints at a deeper artistry ...
(Vicki Sanders, Boston Herald)
... Bruno Argenta gives the performance of his 'alegrías' a stylistic dimension that transcends flamenco's ethnic roots and hints at a deeper artistry ...
(Vicki Sanders, Boston Herald)
Comienza sus estudios y primeras experiencias con Susana (pareja de José de Udaeta) y Antonio Robledo. Estudia ballet clásico con Julia Estévez, Rosa Naranjo, Lola Blanco; floor-barre con Zena Rommett (New York); danza española con Paco Romero, María Magdalena, Carmen Cubillo, Elvira Andrés; folclore con Pedro Azorín, Juanjo Linares; flamenco con maestros como Ángel Torres, Paco Fernández, El Güito, Raúl y Ciro entre otros.
Como solista y primer bailarín trabaja en las siguientes compañías: Ballet de Murcia dirigido por Merche Esmeralda, con los coreógrafos Mario Maya, José Granero, Rosita Segovia; Compañía de Rafael Aguilar; Compañía de Blanca del Rey en el espectáculo Pasión Flamenca; Compañía Cristóbal Reyes, Compañía La Tati, entre otras. En distintas ocasiones ha sido invitado para bailar y coreografiar por Masamy Okada en Japón.
En 1992 gana en el primer Certamen de Coreografía de Danza Española y Flamenco como bailarín sobresaliente interpretando su propia coreografía. Es contratado como artista invitado en la Compañía de Víctor Ullate en la producción El Amor Brujo.
En la compañía Flamencos en Route es invitado como coreógrafo y bailarín en la obra Capricho Amor. Participa como intérprete y coreógrafo en la inauguración de la feria de arte Arco 2003 en Madrid. Estrena para el Festival de Danza Valencia la obra Pared con Pared de la compañía Extremus Danza y Eva Moreno como bailarín y ayudante de dirección.
Ha viajado por los cinco continentes destacando sus actuaciones en los teatros Lincoln Center y New Victory Theatre on Broadway en New York, Hollywood Bowl en Los Ángeles, Teatro de la Ópera en El Cairo, Teatro Wolf Trap de Washington, Jacob´s Pillow Dance Festival, Teatro de la Avenida de Buenos Aires, Athenaeum Theatre de Sydney, etc.
En 2006 crea la Compañía danZarte junto a Natalia Ferrándiz, con el espectáculo Perfiles del Tiempo; en 2009 realizan su segunda producción, ¡Voy!, idea y coreografía de Teresa Martin y música original de Alfredo Lagos. En 2011 crean el espectáculo Otros perfiles.
En 2012 participó como bailarín invitado en el prestigioso festival de danza Jacob´s Pillow en el estado de Massachusetts de los Estados Unidos, dentro del homenaje a Ted Shawn and his men dancers, fundador del festival, en el 80 aniversario del mismo.
En 2015 crea para la compañía él solo tu minotauro es tu laberinto eres tú, composición de Antonio Robledo con piano y oboe; y también en 2015, de nuevo la coreógrafa Teresa Martin crea para la compañía la pieza Trois dances de Frank Martin, una obra para orquesta de cámara, cuarteto de cuerdas y solista de oboe y arpa, que se ha interpretado en Naarden, Holanda, en junio de 2016 en el día de puertas abiertas de la Fundación Frank Martin; y que fue representado en Ginebra el 1 de noviembre de 2016, con la orquesta de cámara de esta ciudad dirigida por Ed Spanjaard.
En 2018 participa con su performance Tres Diversos en Sollbruchstelle, en la ciudad de Zurich (Suiza).
En 2019 estrena con danZarte su nuevo espectáculo Los Laberintos de Dürrenmatt en el Centre Dürrenmatt en Neuchâtel y lo representan también dentro del la 25 Muestra de Teatro de Otoño de la ciudad de Úbeda.
A lo largo de su carrera ha practicado la docencia de la danza en numerosas ocasiones y lugares, impartiendo cursillos por diferentes ciudades de España, entre otras en el Conservatorio Carmen Amaya de Madrid, y en el extranjero en Zurich y Basilea (Suiza), Tokio y Nagoya (Japón), New York, Washington y masterclasses en varias universidades en los Estados Unidos.
He began his studies and first experiences with Susana (José de Udaeta's partner) and Antonio Robledo. He studies classical ballet with Julia Estévez, Rosa Naranjo, Lola Blanco; floor-sweep with Zena Rommett (New York); Spanish dance with Paco Romero, María Magdalena, Carmen Cubillo, Elvira Andrés; folklore with Pedro Azorín, Juanjo Linares; flamenco with teachers like Ángel Torres, Paco Fernández, El Güito, Raúl and Ciro among others.
As a soloist and first dancer he works in the following companies: Murcia Ballet directed by Merche Esmeralda, with choreographers Mario Maya, José Granero, Rosita Segovia; Rafael Aguilar's Company; Blanca del Rey's company in the show Pasión Flamenca; Cristóbal Reyes Company, La Tati Company, among others. On different occasions he has been invited to dance and choreograph by Masamy Okada in Japan.
In 1992 he won the first Spanish Dance and Flamenco Choreography Contest as an outstanding dancer performing his own choreography. He is hired as a guest artist at the Víctor Ullate Company in the production El Amor Brujo.
In the Flamencos en Route company he is invited as a choreographer and dancer in the play Capricho Amor. He participates as a performer and choreographer in the inauguration of the Arco 2003 art fair in Madrid. He premieres for the Valencia Dance Festival the work Pared con Pared by the Extremus Danza company and Eva Moreno as a dancer and assistant director.
He has traveled the five continents highlighting his performances at the Lincoln Center and New Victory Theater on Broadway in New York, the Hollywood Bowl in Los Angeles, the Opera House in Cairo, the Wolf Trap Theater in Washington, Jacob's Pillow Dance Festival. , Theater of the Avenue of Buenos Aires, Athenaeum Theater of Sydney, etc.
In 2006 he created the DanZarte Company together with Natalia Ferrándiz, with the show Perfiles del Tiempo; in 2009 they made their second production, ¡Voy !, idea and choreography by Teresa Martin and original music by Alfredo Lagos. In 2011 they created the show Other Profiles.
In 2012 he participated as a guest dancer in the prestigious Jacob's Pillow dance festival in the state of Massachusetts in the United States, as part of the tribute to Ted Shawn and his men dancers, founder of the festival, on its 80th anniversary.
In 2015 he created for the company he only your minotaur is your labyrinth is you, composition by Antonio Robledo with piano and oboe; and also in 2015, again the choreographer Teresa Martin created for the company the piece Trois dances by Frank Martin, a work for chamber orchestra, string quartet and oboe and harp soloist, which has been performed in Naarden, Holland, in June 2016 at the Frank Martin Foundation Open House; and which was represented in Geneva on November 1, 2016, with the chamber orchestra of this city conducted by Ed Spanjaard.
Natalia and Bruno premiered with danZarte in 2019 with their new show
Los Laberintos de Dürrenmatt. The show premiered the Centre
Dürrenmatt in Neuchâtel, Switzerland and also starred in the 25th
Muestra de Teatro de Otoño in Úbeda, Spain.
Throughout her career she has practiced teaching dance on numerous occasions and in places, giving courses in different cities in Spain, among others at the Carmen Amaya Conservatory in Madrid, and abroad in Zurich and Basel (Switzerland), Tokyo. and Nagoya (Japan), New York, Washington and masterclasses at various universities in the United States.
... Perfekte Demonstration vom 'Gaststar' Bruno Argenta: Brillant, ausgedehnt, fantastisch in Technik und Ausdruck ...
(Joachim Gandras, Rhein Main Presse)
... Bruno Argenta, un bailarín de una intensidad inusual ... sus rápidos pies y su estilo interior en su 'solea' demostraban estar apoderado por poderosas emociones ...
(Jack Anderson, The New York Times)
... Bruno Argenta was masterful in his performance of 'farruca'. A stunning technician, he was able to surprise at every turn with razor-sharp precision. His aural onslaught was varied by pauses, quick claps, snaps of his fingers and slow teasing scrapes of his foot across the floor ...
(Kirsten Bodensteiner, The Washington Post)
...Bruno Argenta, a dancer of unusual intensity... he attracted the most attention. His rapid footwork and brooding manner in his 'Solea' suggested that he was being gripped by powerful emotions.
(The New York Times By Jack Anderson)
Aviso Legal · Política de privacidad · by i-Tek.es